4 uszy von Thuna – którym uchem słuchasz Ty, a którym Twoi pracownicy?

Słuchanie i słyszenie to dwie różne rzeczy, a sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy do tego wszystkiego dochodzą nie dwa i nie trzy, ale cztery rodzaje uszu, którymi my – jako szefowie – słuchamy swoich pracowników i partnerów biznesowych, ale i którymi to oni słuchają nas. Czytaj dalej, aby poznać 4 uszy von Thuna i nauczyć się rozpoznawać, którym uchem słuchają Twoi współpracownicy i Ty sam(a)!

4 uszy von Thuna

Jak sama nazwa wskazuje, według von Thuna mamy 4 rodzaje uszu: ucho rzeczowe, ucho apelu, ucho relacji i ucho ujawnienia siebie. Kiedy przejdziesz przez omówienie poszczególnych uszu, z pewnością od razu rozpoznasz, którym uchem Ty słuchasz najczęściej, a którymi Twoi współpracownicy czy partnerzy.

Ucho rzeczowe 

Ucho rzeczowe to jest takie ucho, które wyłapuje proste informacje i fakty – dosłownie, bez żadnych nadinterpretacji. Kiedy zapytasz pracownika: „Masz ten raport?”, to pracownik odpowie: „Tak” albo „Nie” i właściwie na tym skończy się Wasza rozmowa. Jeżeli jednak chcesz dostać ten raport, to pytasz, czy może Ci go przynieść i wówczas pracownik przynosi, jeśli może. Przy uchu rzeczowym bazujemy tylko na tym, co faktycznie słyszymy.

Ucho apelu – ucho wezwania do działania

Ucho apelu to takie ucho, które słyszy, że ktoś czegoś od nas oczekuje. Używając go, słyszymy jakiś rodzaj polecenia, zaproszenia czy wezwania do działania. Kiedy Twój pracownik słucha tym uchem, a Ty pytasz go o raport, to na przykład mówi, że go ma i biegnie po niego, żeby od razu Ci go przynieść, choć z Twoich ust nie padła taka prośba. Słuchając tym uchem, on zakłada, że za Twoim pytaniem, podszytym choćby zwykłą ciekawością, kryje się jednak dodatkowa intencja, która nie została powiedziana wprost. 

Ucho relacji 

Ucho relacji to ucho, za pomocą którego niejako słyszymy „nastawienie” nadawcy do naszej osoby. Przez to ucho odbieramy płynące do nas komunikaty personalnie, co w efekcie pokazuje nam w pewien sposób, jaki mamy stosunek do siebie. Więc, zostając przy tym raporcie, kiedy pytasz pracownika, czy go ma, to on nie słyszy faktów, tylko zaczyna nadinterpretować Twój komunikat. Zastanawia się, czy go poganiasz, czy się czepiasz, czy się spóźnił z tym raportem już, czy o co chodzi. 

Ucho ujawnienia siebie

Ucho ujawnienia siebie słyszy to, co nadawca mówi o sobie. To ucho jest bardzo rzadko wykorzystywane w biznesie, a szkoda! Najczęściej potrafią z tego ucha korzystać osoby empatyczne, wrażliwe, otwarte na innych ludzi; które słuchają, słyszą i są ciekawe drugiego człowieka. 

Wyobraź sobie, że Twój pracownik przychodzi i mówi, że jest zmęczony, ma już serdecznie dosyć i że nie daje rady z opieką nad dziećmi przez wakacje. Jeśli będziesz słuchać uchem apelu, to zaczniesz dawać jakieś rady. Jeśli uchem relacji, to możesz pomyśleć, że marudzi, zamiast wziąć się za robotę. Jeśli uchem rzeczowym, to pewnie przyjmiesz to, co powiedział, i zignorujesz. Słuchanie uchem relacji w takiej sytuacji pozwoli Ci dostrzec problem u swojego pracownika i dojść na przykład do wniosku, że przez to ma obniżoną efektywność i skuteczność. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój biznes działał sprawnie i żeby pracownicy dobrze wykonywali swoje obowiązki, możesz zastanowić się wtedy, jak wesprzeć takiego pracownika, czy możesz znaleźć jakieś rozwiązanie, które mu pomoże, albo po prostu zapytać go, czy jest coś, co możesz zrobić.

Słuchaj świadomie

Pamiętaj, że nie tylko Ty słuchasz swoich pracowników, ale także oni słuchają Ciebie. Zwracaj uwagę na to, z jakiego ucha najczęściej korzystasz, a z jakiego ucha korzystają Twoi współpracownicy. Zastanów się, czy to ucho wspiera Cię w prowadzeniu Twojego biznesu i budowaniu relacji z innymi. Natomiast jeśli zauważysz, że Twoi pracownicy słuchają na przykład uchem relacji i przez to coś nie jest do końca w porządku – zawsze możesz z nimi porozmawiać i wyjaśnić pewne kwestie, które pozwolą Wam na lepszą współpracę i wzajemnie zrozumienie. 

A jeśli chcesz posłuchać o 4 uszach von Thuna, zapraszam Cię na mój kanał w serwisie YouTube, gdzie znajdziesz materiał: „Zapnij pas – 4 uszy von Thuna”.

Odbierz swój bilet na warsztat #zapnijPAS i mój wieczór autorski – 14 września 2022 w Katowicach!
Spędź czas przyjemnie, poznając nowych ludzi oraz odkrywając 3 filary pewności siebie:

  • Poczucie własnej wartości
  • Asertywność
  • Samodyscyplinę

Dołącz już dziś i #ZapnijPAS bo #czasnaefekty!

Bilety znajdziesz na Bilet na warsztat #zapnijPAS i wieczór autorski KATOWICE – 14 września 2022

———————————————————————————————————-
Wskakuj też na mój kanał, oglądaj, komentuj i udostępniaj. Subskrybuj.
http://bit.ly/youtubeBL

Sprawdź mój kanał na YouTube
Pobierz bezpłatny fragment książki
Share
Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty

Zapisz się na webinar "Jak mówić “NIE”? Asertywność w pracy i rodzinie"