Po co Ci ten biznes? Nawyki, które zabijają firmę

Po co Ci ten biznes? Nawyki, które zabijają firmę

Twoje życie składa się z nawyków. Nawyków, których bardzo często nawet nie jesteś świadomy. Jednak to właśnie one sterują Twoimi zachowaniami zarówno w życiu, jak i w biznesie — a Ty powoli stajesz się niewolnikiem czegoś, o czym nawet nie myślisz. Zastanów się, czy prowadząc własną firmę, posiadasz takie nawyki, które kiedyś były Ci potrzebne, a dzisiaj są dla Ciebie — bądź pracowników — bardzo denerwujące? Może warto to zmienić? Poniżej pokażę Ci, w jaki sposób zauważyć u siebie złe nawyki, które zabijają firmę i jak je pokonać

Jak zmienić swoje nawyki?

Historia jednej z moich klientek, świetnie pokazuje siłę nawyków i przywiązania się do niektórych zachowań. Marianna prowadzi firmę, której zadaniem jest montaż klimatyzacji w prywatnych domach oraz dużych przedsiębiorstwach. Biznes więc działa na dużą skalę. Jednak na samym początku, gdy firma startowała, to opierała się głównie na rodzinnych kompetencjach. Marianna była odpowiedzialna za kontakt z klientem, a jej brat i ojciec za montaż systemów chłodzących. Wtedy to Marianna pilnowała, aby interes się kręcił. Bez względu na to, czy akurat były święta, czy była na urlopie — musiała pracować. Sprawdzić, czy papiery są wypełnione, czy wszystkie informacje dotarły do odpowiednich osób, czy robota jest dobrze wykonana… Na samym początku tego typu zachowanie było jak najbardziej zrozumiałe, ponieważ w firmie nie było osoby, która mogłaby ją zastąpić. Dzisiaj rodzinna firma Marianny to całkiem spore i rozwinięte przedsiębiorstwo, które zatrudnia 10 handlowców i 20 montażystów. Nawyki właścicielki jednak nie zmieniły się, przez co doprowadziła do bardzo wstydliwej sytuacji — pojawiła się toples na zebraniu zespołu. Jak do tego doszło?

Marianna była na wakacjach. Odpoczywała na plaży, gdy przypomniała sobie o zebraniu zespołu. Stwierdziła, że jako szef (choć była na urlopie!) wpadnie na chwilę na to spotkanie, by przekonać się, czy wszystko jest dobrze. Jak widać, włączyły się jej nawyki z przeszłości. Musiała skontrolować swoich pracowników. Marianna jednak zapomniała, że opala się toples. Gdy połączyła się z wszystkimi i zobaczyła siebie w kamerce, zrozumiała, że do pasa jest rozebrana. Natychmiast się rozłączyła. Wtedy też dotarło do niej, że jest na urlopie! Po co właściwie chciała połączyć się z zespołem, skoro oddelegowała pracę doświadczonym pracownikom. Przecież firma nie zawali się podczas jej kilkudniowej nieobecności!

5 pytań, które pomogą Ci zmienić nawyki

A jaka wpadka z powodu złych nawyków zdarzyła się Tobie? Może też pojawiłeś się niespodziewanie na zebraniu, a swoim wyglądem zaskoczyłeś i siebie, i swoich pracowników? Musisz wiedzieć, że wraz z rozwojem firmy, powinno zmienić się również Twoje podejście do biznesu. Controlling w tym wypadku polega już zupełnie na czymś innym niż na doglądaniu wszystkiego i o każdej porze. Abyś nie popełnił takiego samego błędu jak Marianna, przygotowałam dla Ciebie 5 pytań, które mogą uratować Twój biznes.

  1. Co kontrolujesz w swojej firmie? Zastanów się, czy naprawdę wszystko musisz kontrolować samodzielnie, czy też możesz pewne zadania oddelegować.
  1. Jesteś szefem czy pracownikiem w swojej firmie? Szef ma zupełnie inne obowiązki w porównaniu do pracownika. Jeśli zatrudniasz wykwalifikowany zespół, to warto im zaufać i nie robić wszystkiego za nich.  
  1. Czy w Twojej firmie istnieje hierarchia i zakresy obowiązków? Pomyśl, ilu masz pracowników, czy oni wiedzą, co mają robić, czy mają wypisany swój zakres zadań i obowiązków, za które są odpowiedzialni?
  1. Potrafisz odpoczywać i nie myśleć o firmie? Czy prowadzisz work life balance? Gdy jesteś na urlopie, starasz się odpocząć od codziennych obowiązków?
  1. Pracujesz głównie w wysokiej stawce godzinowej? Bardzo często zdarza się, że właściciele firm zaniedbują wysoką stawkę godzinową. Zamiast zajmować się kluczowymi tematami, skupiają się na mniejszych zadaniach, zastanawiając się, dlaczego firma nie prosperuje dobrze.

Odpowiedz sobie na te pytania. Zastanów się, co dzieje się, gdy na chwilę znikasz z firmy. Jeśli sprzedaż jest wstrzymana, a pracownicy popełniają dużo błędów, to oznacza, że Twój biznes nie jest dobrze poukładany. Dlatego zachęcam Cię do zerknięcia na mojego bloga, gdzie dokładnie opowiadam, jak sprawnie zarządzać swoją firmą.

Nawyki, które warto zmienić — już teraz!

Niektóre nawyki wejdą tak głęboko w krew, że trudno jest z nich zrezygnować, a nawet je rozpoznać. Dlatego zachęcam Cię do przeanalizowania moich 5 pytań na temat nawyków.

 

_____________________________________________

A jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę w tematach biznesowych, to zapraszam do subskrybowania mojego kanału YouTube. Regularnie dodaję tam filmiki dotyczące kwestii biznesowych oraz doradzam, jak uwolnić się ze smyczy prowadzenia własnego biznesu.

 

Webinar – Jak znaleźć pracownika idealnego?

Jak znaleźć pracownika idealnego?

Webinar - 22.II.2023 Godzina 19:00

Kogo potrzebujesz do firmy, aby generować większe dochody i zwiększać obrót? 

Pokażę Ci co możesz zrobić, aby generować większe dochody i zwiększać obrót, poprzez swoich obecnych i nowych pracowników.

Miej przy sobie ludzi, którzy zrozumieją Twój cel i poprzez których rozwiniesz swój biznes.

 

Zapisz się na mój bezpłatny webinar! “Jak znaleźć pracownika idealnego” 

Zarezerwuj swój czas na 22 lutego o 19:00

Co pokażę Ci na webinarze? Między innymi:

  • Poznasz elementy fundamentu niezbędne do celowej rekrutacji
  • Dostaniesz pytania, które pomogą ci zweryfikować kandydata
  • Dowiesz się jakie są 3 poziomy rozmowy rekrutacyjnej
  • Pokaże ci główne cechy różnych typów osobowości, tak byś mógł dopasować, kto jest dla Ciebie, kogo potrzebujesz
  • Poznasz sprawdzoną metodę, na znalezienie właściwej osoby
     

    Kiedy odbędzie się webinar? 22.02.2023 r. środa, godzina 19:00

  • Zapisz się już dziś!

    Kim jestem i dlaczego chcę z Tobą rozmawiać o Twojej firmie?

    Barbara Lech – jestem trenerem oraz mentorem biznesu dla przedsiębiorców duszących się na krótkiej smyczy swojego biznesu. Pomagam przepracowanym i zmęczonym odzyskać wolność nie tylko w biznesie, ale i całym życiu!

    Weź sprawy w swoje ręce i zrób pierwszy krok do pozyskania pracownika, który Cię rozumie.

    Do zobaczenia na webinarze!

    Lojalny i sprawdzony zespół to determinant skuteczności oraz efektywności. Zadbaj o swój biznes. Zadbaj o siebie.

    Wartości to fundamenty Twojego biznesu!

    Wartości to fundamenty Twojego biznesu!

    Fundamenty są podstawą i najważniejszym elementem budowy domu. Podobnie jest w biznesie. Fundamenty biznesowe to obowiązkowy element, od którego zależne są wszystkie procesy zachodzące w firmie — od rekrutacji, poprzez poszukiwanie klientów — aż do jej efektywnego prowadzenia. Jeśli nie stworzysz tych fundamentów na samym początku, to Twoja firma nie ma szans się rozwijać, wzrastać. W tym wpisie zadam Ci 5 pytań, na których odpowiedzi pomogą stworzyć Ci solidny i dobrze poukładany biznes. Biznes, który zarabia, a jego prowadzenie jest dla Ciebie przyjemnością.

     

    5 pytań, które pomogą Ci poukładać biznes

     

    Zadam Ci teraz 5 pytań. Dobrze zastanów się nad odpowiedziami, aby uwolnić się ze smyczy własnego biznesu.

    • Jakimi wartościami kieruje się Twoja firma? 
    • Jaka jest misja Twojej firmy? 
    • Czy masz wprowadzone zasady wynikające z misji? 
    • Rekrutując pracownika, mówisz mu o wartościach, misji i zasadach? 
    • Czy Twoi klienci wiedzą, czują, jakimi wartościami w biznesie kierujesz się Ty i Twój zespół?

     

    Jakie wartości i cele kierują Twoją firmą?

     

    Tradycyjnie, tak jak w poprzednich wpisach z cyklu: Po co Ci ten biznes? — przedstawię Ci historię jednego z moich klientów. Jacek prowadzi firmę budowlaną. I choć to mało kobieca i niezbyt romantyczna branża — to udało się nam dogadać. Dzięki naszym spotkaniom Jacek uświadomił sobie, że można pewne rzeczy w firmie poukładać tak, aby wszystko dobrze prosperowało. 

     

    Na początku naszych spotkań, Jacek był niezadowolony ze swoich pracowników oraz ze swoich klientów. Gdy zadałam mu 5 pytań (tych samych, które wypisałam wyżej!), popatrzył na mnie, jak na wariatkę i powiedział: Jakie wartości? Przecież moimi pracownikami są chłopy na budowie. Jak ja im zacznę opowiadać o misji i wizji, to mnie wyśmieją! Tak samo klient. Jego nie interesuje to, czym kieruje się firma, jemu zależy na szybkiej i taniej realizacji usługi. 

     

    To były jednak tylko jego przypuszczenia, obawy. Zaczęliśmy się z Jackiem na nowo zastanawiać nad jego biznesem — po co go założył, co chce osiągnąć w swojej pracy? Okazało się, że Jacek ma bardzo dobrze sprecyzowane cele i wartości. Dla niego od zawsze najważniejsza była uczciwość. Każdego dnia swoją pracę wykonywał z największą starannością, ponieważ miał szacunek dla swojego klienta i do jego pieniędzy. Problem tkwił w tym, że nikt oprócz niego nie wiedział, że za tą firmą stoją tak solidne fundamenty. 

     

    Czas na zmiany — czas na poprawę fundamentów biznesowych

     

    Jacek, gdy wchodził na rynek budowlany, wiele się nasłuchał o problemach kadrowych, które nękają tę branżę. Zdecydował się więc zatrudnić każdego, kto miał, choć minimalną wiedzę budowlaną. Jego pracownikami faktycznie były „typowe chłopy na budowie”, a klienci w większości wymagali, aby zlecenie zostało zrealizowane „szybko, tanio i dobrze”. Tak właśnie funkcjonowała firma do momentu, w którym Jacek odpowiedział sobie na 5 moich pytań. Wtedy też wprowadził zmiany w przedsiębiorstwie. W pierwszej kolejności zaczął od procesu rekrutacji. Zastanowił się, jakich pracowników mu brakuje, czego oczekuje od członków zespołu. Teraz, w momencie zatrudnienia nowego pracownika wyraźnie i jasno komunikuje: jak wygląda firma, na czym się opiera, co jest dla niego kluczowe, jakie obowiązki są najważniejsze. 

     

    Zachęcam Cię również do przeczytania mojego ostatniego artykułu, w którym tłumaczę: Jak zbudować swój mistrzowski zespół?

     

    Pokaż klientom swoje wartości


    Zmiany zaszły również na ścieżce komunikacji: klient — Jacek. W momencie, gdy Jacek zaczął mówić o tym, co jest dla niego kluczowe, to wiele zyskał w oczach klienta. Stał się bardziej wiarygodny, a tym samym zbudował wizerunek eksperta, który lubi i szanuje swoją pracę. Ponadto już podczas pierwszej rozmowy z klientem podkreśla wartości firmy — najważniejsza jest dobrze i jakościowo wykonana usługa, tak aby klient był zadowolony. W związku z tym zawsze spisuje umowę, w której zawarte są zarówno oczekiwania klienta, jak i prawa Jacka, np. realizacja może się wydłużyć z powodu braku dostępności potrzebnych materiałów. 

     

    Dziś firma Jacka to kompetentni fachowcy, grupa świetnych facetów, którzy rozumieją swoją pracę. Szanują zarówno pieniądze szefa, jak i pieniądze klienta. Wyglądają bardzo elegancko, ponieważ mają takie same firmowe uniformy. Zdarzają się nawet przypadki, że ktoś do nich podchodzi i pyta o numer do szefa — bo właśnie z taką firmą chciałby współpracować! Biznes więc zaczął się kręcić, opinie wśród klientów również były coraz lepsze. Sam Jacek jest bardzo zadowolony. Dokładne sprecyzowanie wartości np. posprzątanie miejsca pracy po zakończeniu realizacji, codzienne wkładanie świeżego uniformu, aby dobrze reprezentować firmę, doprowadziło do tego, że w zespole są wyłącznie pracownicy, którzy zgadzają się z tymi zasadami. Nawet jeśli pojawi się ktoś, kto ma inne wartości, to bardzo szybko zwalnia się z pracy, ponieważ czuje się niedopasowany. 

     

    Określ wartości i cele swojej firmy już teraz!

     

    A jak jest w Twojej firmie? Czy Twoi pracownicy wiedzą, w jakim kierunku zmierzają Twoje cele i pomysły? Czy wiedzą, co chcesz osiągnąć? A co z klientami — czy rozumieją misję firmy? To są pytania, na które Ty sam musisz sobie szczerze odpowiedzieć. Zachęcam Cię do pracy nad sobą i Twoim przedsiębiorstwem. Zadbaj o fundamenty biznesowe, aby Twoja firma ciągle mogła się rozwijać, a Ty spełniać swoje cele. Przypominam Ci, że swój biznes otworzyłeś po to, aby wzrastać, aby dawać innym wartość, a nie po to, aby harować od rana do wieczora.

    _____________________________________________


    PS Jeśli chcesz zwiększyć swoją asertywność, to zachęcam Cię do subskrybowania mojego kanału YouTube. Regularnie dodaję tam treści, które pomogą Ci zbudować swoją pewność siebie i odzyskać wolność prowadząc biznes. 

     

    Mistrzowski zespół — jak być asertywnym szefem?

    Mistrzowski zespół — jak być asertywnym szefem?

    Co zrobić, aby zbudować mistrzowski, zgrany team? Jak stworzyć zespół pracowników, któremu można zaufać i który doprowadzi Cię na najwyższe (biznesowe) podium? W tym artykule dowiesz się, jak zbudować mistrzowską ekipę. Tradycyjnie — zadam Ci 5 pytań dotyczących Twoich pracowników, abyś mógł ocenić zarówno ich, jak i siebie. Zastanów się, czy jesteś szefem — przywódcą, a może jesteś zbyt miękki i spełniasz wszystkie zachcianki swoich pracowników? Sprawdź, jak zbudować swój mistrzowski zespół — do dzieła!

    Wpis powstał w ramach cyklu: Po co Ci ten biznes? Zachęcam również do zapoznania się z ostatnim materiałem: Po co Ci ten biznes? Nie zapomnij o swoich marzeniach.

    Zwolnić czy nie zwolnić? Oto jest pytanie

     

    Pozwolę sobie przytoczyć historię mojej klientki Zuzy, abyś lepiej zrozumiał, to co chcę Ci przekazać. Zuza już od wielu lat prowadzi małą firmę usługową. Jej zespół składał się z 5 osób. Jedna z pracownic jest w firmie już od 20 lat. Przeżyła tam zarówno dobre momenty, jak i te złe (została w firmie nawet wtedy, gdy ta była na skraju bankructwa!). Pewnie pomyślisz sobie — to skarb mieć w swojej załodze takiego pracownika. Być może. Pojawił się jednak pewien problem. Pracownica ta był bardzo sfrustrowana swoimi obowiązkami i zła na swoją szefową. Jej zachowanie przekładało się również na jej pracę.

    Klienci zaczęli zgłaszać Zuzie, że jest to nieodpowiednia osoba do pracy na stanowisku recepcjonistki. To skłoniło moją klientkę do pewnych przemyśleń. Kiedy rozmawiałam z Zuzą podczas jednej z terapii, dowiedziałam się, że najchętniej zwolniłaby tę pracownicę. Jednak powstrzymuję ją to, co wspólnie przeżyły. W końcu kobieta ta wykazuje się ogromną lojalnością, a w dodatku brakuje jej tylko 5 lat do emerytury! Z drugiej zaś strony, w związku z jej zachowaniem, firma nie przynosiła dochodów. Niektórzy klienci nie wracali już do salonu Zuzy, a reszta nie była zadowolona z usług ze względu na utrudniony kontakt z panią z recepcji.

    Jeżeli masz wiecznie niezadowolonego, nielubianego przez klientów pracownika, który w dodatku obgaduje Cię za Twoimi plecami, to zrozum, że nie należy trzymać przy sobie takich ludzi. Powinieneś już dawno wypchnąć ich z firmowego gniazda. 

     

    Nie bój się reakcji pracownika 

     

    Opowiem ci teraz historię mistrzowskiego zespołu, którą zwykle opowiadam moim klientom, mającym problemem ze zwolnienia niewydajnych pracowników. Zwolnić kogoś z pracy nie jest łatwym zadaniem. Choć rozum i serce podpowiada Ci, że wszystko się zmieni, kiedy ta osoba nie będzie już z Tobą pracować, to mimo to w Twojej głowie pojawiają się lęki: co ludzie o mnie pomyślą, jak zostanę oceniony, czy ktoś mnie skrytykuje za plecami. Zastanawiając się nad tym, tak naprawdę — kolejny dzień utrzymujesz tego pracownika, mimo że on krzywdzi firmę swoim zachowaniem. 

     

    Gdybyś wiedział, że Ty lub Twoje dziecko jesteście śmiertelnie chorzy i musicie jak najszybciej przyjąć lek, który jest dostępny w minimalnych ilościach, a popyt na ten lek jest olbrzymi — ponadto pozyskać go można tylko i wyłącznie wygrywając mecz siatkówki, to co byś zrobił? Od lat masz zespół, z którym grasz w siatkówkę — są tam osoby, które są świetne na swojej pozycji, ale są też słabsi, których tak naprawdę nie powinno tam być. Nie wypada Ci ich wyrzucić, bo przecież są członkami Twojego zespołu! Teraz jednak gra toczy się o życie, a po drugiej stronie stoi przeciwnik, który tak samo pragnie wygrać. Czy w tej sytuacji również wybierzesz to, co będzie lepsze dla innych, czy tym razem postawisz siebie i swoje uczucia na pierwszym miejscu? 

     

    Spójrz na swoją firmę, właśnie jak na zespół, który ma wygrywać mecze, a nie być gdzieś na szarym końcu tabeli, przyjmując od każdego baty. Nie musisz od razu zwalniać swoich pracowników. Spróbuj podejść do tego z głową. Może wystarczy zmienić stanowiska lub podnieść ich kompetencje. Ostatecznie, gdy ktoś absolutnie nie potrafi się odnaleźć w Twojej firmie, pomimo różnych prób nadal nie wnosi żadnych wartości, których Ty jako pracodawca oczekujesz, to lepiej rozstać się z taką osobą. 

     

    Zbuduj swój mistrzowski zespół

     

    Mistrzowski zespół to Twój szacunek dla Ciebie, do włożonej pracy w stworzenie biznesu. Szacunek do założonych celów, jakie chcesz osiągnąć. Po to zbudowałeś firmę, by ta rozwijała się, rozwiązywała problemy klientów, dawała Ci i Twoim pracownikom pieniądze. Trzymając w swoim zespole słabe ogniwo, cały wyżej opisany system na tym cierpi. Dlatego przygotowałam dla Ciebie 5 pytań, dzięki którym zastanowisz się nad tym, jakim jesteś szefem oraz ocenisz, czy pracownicy, których posiadasz w swoim zespole, są mocnymi filarami Twojej firmy.

     

    5 pytań, które pomogą Ci stworzyć mistrzowski zespół

     

    1. Czy wiesz, dokąd i po co prowadzisz swój zespół?
      2. Czy wiesz, kogo konkretnie potrzebujesz do zrealizowania celów firmy?
      3. Znasz silne i słabe strony swoich pracowników?
      4. Potrafisz rozmawiać z pracownikami i przekazywać im informacje zwrotne?
      5. Kogo potrzebujesz zwolnić, a kogo zatrudnić?

     

    Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci zwiększyć swoją świadomość biznesową. Stań się osobą, która założyła swoją firmę, a nie tylko w niej pracuje. Zachęcam Cię do zasubskrybowania mojego kanału YouTube. Regularnie dodaję tam nagrania, w których poruszam tematy okołobiznesowe oraz mentalne. Pewność siebie, asertywność i samodyscyplina, to fundamenty, by realizować siebie samego w zgodzie ze świadomością tego, kim jesteś i dokąd zmierzasz.

     

    _____________________________________________


    Jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci asertywności — umiejętności przekazywania komunikatu zwrotnego bez obaw i lęku, że pracownik może się o coś obrazić, to zapraszam Cię 23 stycznia na 7-dniowe warsztaty z asertywności.
    👉 Sprawdź https://bit.ly/treningasertywnoscibl

     

    Po co Ci ten biznes? Nie zapomnij o swoich marzeniach

    Po co Ci ten biznes? Nie zapomnij o swoich marzeniach

    Pewność siebie, asertywność, samodyscyplina — to cechy, które powinien posiadać każdy, kto prowadzi własny interes. Bez nich nie jesteś w stanie realizować celów biznesowych oraz wyznaczyć granic pomiędzy życiem prywatnym a osobistym. Jak nie zgubić się w roli przedsiębiorcy i nie przestać marzyć? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule, który powstał w ramach cyklu: Po co Ci biznes.

    P.S. Przygotuj się na szereg dających do myślenia pytań, abyś w końcu mógł uwolnić się ze smyczy swojego biznesu i zacząć korzystać z życia. Zachęcam Cię również do przeczytania poprzedniego wpisu: Po co Ci ten biznes? 5 pytań dla każdego, kto prowadzi własną firmę.

    5 pytań, dzięki którym na nowo uwierzysz w swój biznes


    Rozwój, własny biznes, nowe umiejętności, często przez to nie masz czasu dla innych oraz dla samego siebie? Twoje skrzydła biznesowe są mocno rozwinięte i pomagają wznieść się prosto na szczyt, ale jednocześnie ciążą i ściągają w dół w życiu prywatnym? Możesz temu zaradzić! Mam nadzieję, że te pytania pomogą Ci na nowo odkryć własny biznes oraz samego siebie.

     

    1. Po co zakładałeś swój biznes?
    2. Co miał dać Ci ten biznes? 
    3. Do czego miał Cię doprowadzić? 
    4. Jaką jakość miał wnieść biznes do Twojego życia?
    5. Co miał Ci umożliwić i ułatwić?

     

    Zmień myślenie — oddziel część zawodową od prywatnej



    By lepiej zrozumieć cel tego artykułu, przedstawię Ci historię jednego z moich klientów mentoringowych. Artur to właściciel dużej firmy handlowej. Choć zaczynał parę lat temu od małego biznesu, to dzięki swojej asertywności i samodyscyplinie osiągnął sukces. Aktualnie nie narzeka na brak pieniędzy ani na brak klientów. Kiedy zaczęłam współpracować z Arturem, skarżył się na zmęczenie i brak czasu. Nawet gdy nie było go fizycznie w swojej firmie, to i tak ciągle o niej myślał. Pewnie znasz to uczucie, prawda? Wielu przedsiębiorców poświęca swojemu biznesowi 24h/7. Panuje nawet złudne przekonanie, że jak przestaniesz o tym myśleć i nad tym pracować, to Twój interes upadnie. To duży błąd! Spokojnie — zawsze możesz zmienić podejście do swojej firmy i wszystko dokładnie poukładać na nowo.

     

    Nie zapomnij o marzeniach

     

    Marzenia to nasza trampolina do realizowania różnych celów. Dlatego na jednym ze spotkań mentoringowych zapytałam Artura o jego marzenia. Milczał, a w jego oczach malowała się frustracja, ponieważ poczuł, że coś stracił, coś zgubił, a do końca nie wiedział nawet co. Uświadomił sobie, że zwyczajnie nie ma czasu marzyć. Tak pochłonęło go budowanie kolejnego domu i praca, że zapomniał o sobie, o swoich marzeniach. W swojej firmie bierze na siebie zbyt wiele obowiązków. Jego pracownicy są mało samodzielni, nie potrafią podejmować decyzji i zwracają się do Artura z błahostkami. To zachowanie bardzo go denerwuje. Nie widzi jednak błędów w swoim postępowaniu. Uważa, że to jego pracownicy są nieudolni, a sam lepiej wykona zadania, za które Ci są odpowiedzialni. 

     

    Uwierz w umiejętności swoich pracowników



    To właśnie Artur nauczył swoich pracowników takiego myślenia i podejścia do pracy. W pewnym sensie ich zniewolił, poprzez ciągłe poprawianie oraz wtrącanie się do ich obowiązków. Zespół się przyzwyczaił do faktu, że Artur zawsze ma ostatnie zdanie i nie można podjąć bez niego żadnej decyzji (nawet takiej, czy kupić papier do drukarki, czy kawę do biura!). Ten system pracy z biegiem czasu zaczął przeszkadzać Arturowi — stał się dla niego frustrujący.

    Zadałam więc mu 5 pytań — przypomnę Ci je:

    • Po co zakładałeś biznes?
    • Co miał Ci dać biznes?
    • Do czego miał Cię doprowadzić Twój biznes?
    • Jakie jakości miał wnieść biznes do Twojego życia?
    • Co Ci miał umożliwić i ułatwić własny biznes? 


    Wtedy Artur przypomniał sobie, dlaczego zdecydował się założyć firmę. Chciał być wolny. Praca na etacie ograniczała go, a on chciał mieć czas, aby podróżować. Jego marzeniem od zawsze była wyprawa kamperem. Wolność finansowo również była dla niego ważna. Jednak na przestrzeni lat, gdy zaczął budować swoją firmę, skoncentrował się głównie na powiększaniu swojego biznesu, Natomiast część związana z marzeniami została wyparta.

    Jako właściciel firmy — pewnie bardzo dobrze rozumiesz działanie Artura. Chodził do pracy, realizował kolejne zadania, zarabiał pieniądze i inwestował je w nowe rozwiązania, które usprawnią biznes. I tak w kółko i w kółko. Nie widział żadnego wyjścia z tej sytuacji. Nie wiedział, jak uwolnić się z tego schematu i zacząć realizować swoje marzenia. 

     

    Nie bądź niewolnikiem we własnej firmie



    A jak to wygląda u Ciebie? Czy udało Ci się znaleźć równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym? Czy Twoja firma służy Ci tylko i wyłącznie do realizacji celów biznesowych? Czy potrafisz marzyć?

    Mam nadzieję, że doświadczenia Artura zmobilizowały Cię do zmiany podejścia do swojego biznesu. Przeczytaj jeszcze raz 5 pytań, które wymieniłam w tym artykule i zawsze kieruj się sercem. Pamiętaj, że biznesy otwiera się po to, aby być wolnym, a nie po to, by stać się ich niewolnikiem.

    Zachęcam Cię również do zasubskrybowania mojego kanału. Znajdziesz tam takie materiały jak:

    _____________________________________________

    A jeżeli masz ochotę rozwinąć kompetencję asertywności zapraszam Cię na 7-dniowy trening online, który zacznie się 23 stycznia. Nauczysz się, jak naturalnie i bez zadyszki reagować na komunikaty, które stawiają Cię w niewygodnej pozycji, czyli z dnia na dzień żyć w zgodzie ze sobą i na swoich zasadach, ale równocześnie szanując zasady i uczucia innych.
    👉 Sprawdź https://bit.ly/treningasertywnoscibl

     

    Po co Ci ten biznes? 5 pytań dla każdego, kto prowadzi własną firmę

    Po co Ci ten biznes? 5 pytań dla każdego, kto prowadzi własną firmę

    Sukces — porażka, szczęście — zwątpienie, euforia — frustracja. Wszystkie te słowa oddają istotę prowadzenia własnego biznesu. Nieodłącznym elementem osiągnięcia sukcesu są błędy i przeszkody, które podcinają skrzydła i podają w wątpliwość sens wszystkich starań. Bardzo często te trudne doświadczenia doprowadzają przedsiębiorcę do zadania sobie pytania — po co mi ten biznes? W tym artykule pokażę Ci, jak za pomocą odpowiedzi na 5 prostych pytań, możesz na nowo odnaleźć sens prowadzenia swojego biznesu.

    Dlaczego założyłeś własny biznes? 


    Przypomnij sobie, dlaczego kiedyś przyszła Ci do głowy myśl o własnym biznesie? Czy nie lepiej pracować u kogoś na etacie lub na menadżerskim stanowisku? Własny interes to szansa na sukces. Niestety wielu przedsiębiorców gubi się w wirze pracy, stając się niewolnikami w swojej własnej firmie. Pracują non-stop, w dzień i w nocy, a nawet podczas urlopu. A ich myśli ciągle skierowane są w stronę tematów biznesowych.

     

    „Nikt nie zrobi tego tak dobrze, jak ja”.

     

    Na przykładzie Marka pokażę Ci, jak możesz zmienić swoje życie. Marek to jeden z moich klientów mentoringowych. Od ponad 20 lat prowadzi kilka dobrze prosperujących biznesów. Gdy wykupił on u mnie pakiet szkoleń, nie miał czasu umówić się na mentoring. Całymi dniami „gasił firmowe pożary”, w związku z czym nie potrafił znaleźć chwili na to, aby móc spokojnie z kimś porozmawiać w celach innych niż te biznesowe. No i właśnie — okazało się, że dobrze prosperująca firma to nie wszystko. Marek przez to, że pracuje od rana do wieczora, od kilku lat w zasadzie nie widuje się ze swoją rodziną. Stał się gościem we własnym domu. Choć spełnia się w roli przedsiębiorcy, to zaniedbuje role ojca i męża. 

     

    Marek czując odpowiedzialność za swoją firmę, uważa, że nikt nie wykona pracy, tak dobrze, jak on sam. W związku z tym pracownicy, których zatrudnił, robią wszystko pod dyktando szefa. Zwracają się do niego z każdym, nawet najprostszym tematem. Pytają go o błahostki — czy mogą dać klientowi dłuższy termin, czy powinni zamówić dany towar, a co jeśli podniosły się jego ceny? Nikt z nich nie podejmuje decyzji i nie bierze odpowiedzialności za wykonywane obowiązki. 

     

    Prowadząc firmę, musisz dać swoim pracownikom pole do działania. Wyznaczyć zakres zadań, za które w pełni ponoszą odpowiedzialność. 

     

    5 pytań dla każdego, kto prowadzi własny biznes

     

    Marek był zmęczony, przepracowany i miał już wszystkiego dosyć. Zastanawiał się, czy nie zamknąć własnego interesu. Oczywiście była to tylko czcza gadanina. Dlaczego? Te biznesy były ważnym elementem życia Marka, karmiły jego rodzinę i wiele osób w nich zatrudnionych. Jednak od czasu regularnych spotkań mentoringowych, firma oraz nastawienie Marka zmieniły się. Kosztowało go to sporo pracy, ponieważ utrwalone przez dziesięciolecia nawyki mocno zakorzeniły się w jego głowie.

    Jak to osiągnęliśmy? Zaczęliśmy od początku, czyli od zadania sobie najważniejszych pytań, na które każdy, kto prowadzi własny biznes, powinien szczerze odpowiedzieć. 

    #1 Dlaczego założyłeś firmę?

    #2 Jaki cel Ci wtedy przyświecał?

    #3 Czy osiągnąłeś wyznaczony przez siebie cel? 

    #4 Jakie straty poniosłeś, prowadząc swój biznes? 

    #5 Czy było warto?

     

    Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci na wprowadzenie pozytywnych zmian do swojego życia oraz biznesu. Tylko zaczynając od początku, możesz coś zmienić i uwolnić się od swoich nawyków. 

     

     Zmień nawyki — odzyskaj wolność we własnym biznesie

     

    Jeśli podejście Marka do prowadzenia firmy wydaje Ci się skądś znajome, to najwyższy czas na zmiany. Zapraszam Cię do śledzenia mojego nowego cyklu o nazwie “Po co Ci biznes”, który pozwoli Ci uwolnić się z krótkiej smyczy swojego biznesu. Realizuj wyznaczone cele, wygospodaruj czas wolny — zacznij po prostu żyć! A Twoja firma zacznie pracować dla Ciebie, a nie Ty dla niej.

     

    _____________________________________________

    A jeżeli chcesz zrobić sobie prywatne podsumowanie biznesowe razem ze mną, to zapraszam Cię bardzo serdecznie 11 stycznia na 2 godzinny warsztat prowadzony na zoomie. W kilkuosobowej grupie wspólnie zastanowimy się nad tym, jaki był 2022 rok oraz zaplanujemy strategię na 2023, aby nie płynąć z nurtem, tylko wyznaczać go samodzielnie!
    👉 Sprawdź warsztat – KLIK

     

    wolność finansowa dziekuję

    Dziękuję!

    Zajrzyj na swoją skrzynkę i pobierz nagranie. Jeśli nie znajdziesz wiadomości – napisz na manager@barbaralech.pl

    Poczekaj! Mam dla Ciebie wyjątkowy prezent! Teraz możesz odebrać BEZPŁATNIE konsultację z Doradcą Rozwoju Osobistego o wartości 130 zł!

    Podczas 20-minutowej rozmowy omówisz z Doradcą swoje wyzwania i obawy dotyczące Twojego biznesu. Efektem konsultacji będzie Indywidualny Plan Rozwoju Osobistego, przygotowany specjalnie pod Twoje potrzeby. Dzięki niemu będziesz wiedział, jak szybko i skutecznie zwiększyć Twoją efektywność i skuteczność w biznesie. A to pomoże Ci w krótkim czasie osiągnąć spektakularne efekty.

    Jestem pewna, że takie spotkanie wniesie dużo wartości do Twojego życia. Dlatego konsultację otrzymujesz ode mnie w prezencie! Nie zmarnuj takiej szansy – do dzieła!

    Kim jest Doradca Rozwoju Osobistego?

    To ekspert z naszego zespołu, który ułoży dla Ciebie Twój indywidualny Plan Rozwoju Osobistego. Dzięki zrozumieniu Twojej sytuacji, pomoże Ci stworzyć najlepszą ścieżkę rozwoju i dopasuje plan szkoleń pod osiągnięcie Twoich wymarzonych celów! Konsultacja z Doradcą to nie tylko oszczędność środków finansowych, ale i czasu.

    Czym jest Plan Rozwoju Osobistego?​

    To plan działania przygotowany indywidualnie dla Ciebie, który pomoże Ci osiągnąć cele, uwzględniając Twoje talenty i zasoby.

    Co zyskasz posiadając Plan Rozwoju Osobistego?​

  • dowiesz się, jak wykorzystać Twój potencjał, dzięki czemu odniesiesz zawodowy sukces;
  • ustalisz, które obszary wzmocnić w Twoim działaniu jako szefa firmy lub managera;
  • zadbasz o harmonię i równowagę we wszystkich obszarach życia;
  • rozwiniesz swój biznes i zadbasz o stabilność finansową.
  • Wolność finansowa

    Jak podnieść ceny i zdobyć wolność finansową

    Praktyczny poradnik wideo

    Boisz się podnieść ceny pomimo inflacji? Obawiasz się, że klienci odejdą do konkurencji? Nie wiesz, jak przedstawić podwyżkę, aby nie odebrali tego źle?


    Mam dla Ciebie świetne rozwiązanie! Przygotowałam nagranie „Jak podnieść ceny swoich produktów lub usług?” – bez wyrzutów sumienia, z pewnością siebie i spokojem. Jako przedsiębiorca masz prawo do podnoszenia cen. Pomogę Ci to zrobić. Pobierz mój film i zadbaj o swój biznes!

    Czego dowiesz się z nagrania?

    • Poznasz skuteczne sposoby, które pomogą Ci podnieść ceny bez lęku i obaw przed utratą Twoich klientów,
    • Dowiesz się, co jest przyczyną, że boisz się podnieść ceny, 
    • Pokażę Ci, jak podwyżki cen mogą zwiększyć Twoją sprzedaż,
    • Dowiesz się w jaki sposób, zakomunikować klientom podwyżki cen, aby to zrozumieli i nie odeszli do konkurencji,
    • Pokażę Ci, jak te zmiany wprowadzić na rynek,

    Dowiesz się, jak pomimo podwyżek cen dotrzeć do nowych klientów,

    BONUS dla osób, które pobiorą nagranie!

    Mam dla Ciebie 20 – minutową, bezpłatną konsultację z Doradcą Rozwoju Osobistego wartą 130 zł. Możliwe, że jeszcze inne obawy, przekonania trzymają Cię i Twój biznes, i nie pozwalają Ci ruszyć do przodu. To właśnie Doradca Rozwoju Osobistego jest w stanie dojrzeć nasze przekonania, które są przyczyną braku efektów w Twoim biznesie. Jestem pewna, że takie spotkanie wniesie dużo wartości do Twojego życia. Dlatego konsultację otrzymujesz ode mnie w prezencie i do dzieła!

    Co zyskasz po obejrzeniu nagrania?

    • Zyskasz większą pewność siebie
    • Przekonasz się, że podnoszenie cen nie kończy się utratą klientów
    • Nauczysz się z uśmiechem na twarzy i spokojem rozmawiać z klientami o podwyżkach cen
    • Zyskasz skuteczne sposoby na podnoszenie cen, z których będziesz mógł na bieżąco korzystać
    • Zwiększysz swój autorytet wśród klientów
    • Zyskasz wartościowe i merytoryczne wskazówki, jak podnieść ceny

    Dla kogo jest nagranie?​

      • Przedsiębiorców,
      • Właścicieli firm,
      • Menadżerów,

    … to wideo jest właśnie dla Ciebie!

    Co zyskasz po obejrzeniu nagrania?

    To wideo powstało po to, był ułatwić Ci skuteczne zarządzanie firmą, zespołem oraz swoimi zasobami

    • dowiesz się, jak podnieść ceny swoich usług i produktów;
    • dowiesz się, co zrobić aby równocześnie pozyskać nowych klientów i zadbać o interes obecnych;
    • dowiesz się, jak zbudować pewność siebie w biznesie
    • nauczysz się minimalizować straty emocjonalne i energetyczne zarządzając swoją firmą;
    • zyskasz wskazówki, skąd czerpać wewnętrzną siłę;
    • zaczniesz robić to co chcesz, a nie to co musisz!

    Poznaj autorkę

    Poznaj autorkę – która w swoich wystąpieniach i publikacjach, pokazuje jak budować pewność siebie w praktyce, opierając się na faktach.

    Barbara Lech

    trener MindSonar®, persolog®, Reiss Profile Master®, oraz dyplomowany coach z ponad 10 tysiącami godzin pracy w gabinecie, autorka książek, szkoleń i unikalnych programów oraz narzędzi rozwoju osobistego.

    Pomaga ludziom być bardziej pewnym siebie, asertywnym i mieć więcej czasu dla siebie. A także tak zarządzać sobą w czasie, by efektywnie wykorzystywać go zawodowo i mieć go również dla siebie. Sprawdź co dla Ciebie przygotowałam.

    Zaledwie jeden ruch, jeden zapis i jedno wideo dzielą Cię od odzyskania wolności finansowej. Podejmij decyzję, co robisz z cenami swoich usług, swoją firmą oraz swoim życiem.

    Poznaj rozwiązania, które pomogą Ci się zaopiekować tymi obszarami i odzyskać zarówno wolność finansową jak również wewnętrzny spokój.