Jak zmotywować sie do zarządzania sobą w czasie?

Chcesz zwiększyć swoją motywację, aby dobrze wykorzystać czas, który masz? Dobrze trafiłeś! Na co dzień wspieram ludzi w budowaniu ich własnych biznesów i pomagam im cieszyć się życiem. W tym wpisie pokażę Ci, jak duży potencjał w Tobie drzemie i jak znaleźć motywację do zmiany swojego życia — oczywiście na lepsze. No to zaczynamy!


1. Określ swoje cele


To jest pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu sobą w czasie. Kiedy określisz swoje cele, będziesz miał jasno wyznaczoną drogę, którą chcesz podążać (a to pozwoli Ci skupić się na działaniach, które prowadzą do ich osiągnięcia!). Pamiętaj, że określanie celów to nie tylko sformułowanie abstrakcyjnych haseł typu “chcę być bogaty” czy “chcę być szczęśliwy”… Ważne jest też tworzenie celów SMART, które są konkretne, mierzalne, osiągalne, realne oraz czasowe.

Twoje cele powinny być jasno sformułowane i precyzyjne, tak abyś miał wyraźny obraz tego, co chcesz osiągnąć. Ponadto Twoje cele powinny być mierzalne. Pomoże Ci to na bieżąco śledzić swoje postępy i wiedzieć, kiedy osiągniesz swój cel.

No właśnie — osiągnięcie celu… to kolejny ważny aspekt! Jeśli wyznaczysz sobie cele, które są niemożliwe do osiągnięcia, może Cię to tylko zniechęcić i obniżyć motywację. Dlatego wybieraj takie cele, które są realne i możliwe do osiągnięcia przy Twoich obecnych umiejętnościach, zasobach i czasie.


W jakim czasie chcesz osiągnąć swój cel?


Kolejnym ważnym elementem jest określenie czasu, w jakim chcesz osiągnąć swój cel. Jasno wyznaczony termin pozwoli Ci skuteczniej zaplanować swoje działania i uniknąć odkładania ich na później.


Twórz plany i harmonogramy


Planowanie to kolejny krok w zarządzaniu sobą w czasie. Dzięki temu w prosty sposób wyznaczysz swoją drogę do osiągnięcia celów — będzie Ci łatwiej skupić się na działaniach, które prowadzą do ich realizacji. Musisz jednak pamiętać, że planowanie to nie tylko tworzenie listy zadań do zrobienia — głównie jest to działanie! Jak efektywnie możesz zaplanować swój czas?

  1. Wypisz wszystkie zadania, które chcesz wykonać, aby osiągnąć swoje cele. Zrób to precyzyjnie, abyś nie miał wątpliwości, co dokładnie musisz zrobić. Nie zapisuj w swoim kalendarzu wyłącznie ogólnych informacji typu: praca od 8:00 do 17:00. Zamiast tego wpisz konkretne zadania, które chcesz w tym czasie zrealizować, np. napisanie raportu, zadzwonienie do 10 klientów, porządek w aktach, dokończenie prezentacji dla klienta, spotkanie służbowe. 
  2. Wyznacz priorytety. Ustal, które z zadań jest dla Ciebie najważniejsza i najbardziej przybliży Cię do zrealizowania swoich celów. Dzięki temu dowiesz się, które zadania wymagają natychmiastowej uwagi, a które możesz ewentualnie odłożyć na później.
  3. Ustal dokładnie czas, który przeznaczysz na każde zadanie. Według prawa Parkinsona Twoja praca wydłuża się tak, aby wypełnić cały czas przeznaczony na jej wykonanie — nie daj się temu! Wyznacz czas na każde zadanie, a dzięki temu będziesz mógł lepiej kontrolować swoje działania i uniknąć sytuacji, w której jeden projekt pochłania cały Twój czas, a inne zadania zostają odłożone na później.
  4. Zaplanuj swój czas wolny. Wielu z nas popełnia błąd, koncentrując się tylko na pracy i zapominając o odpoczynku. Jednak, aby zachować wysoką motywację i skuteczność w pracy, należy również dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Nie zapominaj więc o regularnym ładowaniu swoich baterii!

 

2. Pracuj efektywnie, nie efektownie


Często moim zapracowanym klientom mówię „Nie opowiadaj mi o tym, ile robisz, tylko pokaż mi efekty swoich działań”. W życiu bowiem nie chodzi tylko o to, ile godzin poświęcasz na pracę, ale o to, jak skutecznie i efektywnie wykorzystujesz swój czas. Czy wiesz, że Istnieje wiele technik i narzędzi, które pomogą Ci produktywnie zarządzać swoim czasem?

  • Technika Pomodoro — polega na dzieleniu czasu na krótkie interwały, zwykle 25-minutowe, po których następuje krótka przerwa. Po czterech tzw. Pomodoro warto zrobić dłuższą przerwę.
  • Metoda 80/20 (nazywana regułą Pareta) – polega na skupieniu się na najważniejszych 20% zadań, które generują 80% wartości. Dzięki temu możesz skutecznie wykorzystać swój czas, koncentrując się na zadaniach, które przynoszą największe korzyści.
  • Delegowanie zadań — polega to na przekazywaniu części zadań innym osobom, które są w stanie je wykonać równie dobrze jak Ty albo i lepiej. Dzięki temu możesz skupić się na tych obowiązkach, które wymagają Twojej uwagi, a inne zlecić osobom, które są w stanie wypełnić je za Ciebie. Więcej na ten temat znajdziesz w tym WPISIE.
  • Narzędzia do zarządzania sobą w czasie, np. kalendarze, aplikacje do zapisywania notatek, czy aplikacje do monitorowania czasu pracy. Dzięki nim jesteś w stanie lepiej kontrolować swoje działania i planować swoje zadania.
  • Eliminacja rozpraszaczy — przeglądanie i scrollowanie Facebooka, Instagrama, Tik Toka, czytanie „mądrych“ artykułów, a nawet książek, rozmowy telefoniczne i wszystko inne co w danym momencie nie dotyczy zadania — rozprasza Cię! Skupiając swoją uwagę na innych czynnościach, wydłużasz czas realizacji zadania. Skoncentruj się na tym, co w danej chwili jest dla Ciebie ważne, abyś mogła szybciej przejść do przyjemniejszych zadań, które zrelaksują Cię. 

 

3. Zaplanuj, działaj i osiągnij sukces!

 

Skuteczne zarządzanie sobą w czasie jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w pracy i życiu osobistym! Dokładne zaplanowanie konkretnych zadań, pozwoli Ci lepiej wykorzystać czas i szybciej osiągnąć swoje cele.  

Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na efektywne zarządzanie sobą w czasie oraz otrzymywać wartościowe porady dotyczące rozwoju osobistego, zachęcam do subskrybowania mojego kanału YouTube oraz do zapisania się do newslettera. Dzięki temu będziesz na bieżąco z moimi najnowszymi materiałami i cennymi wskazówkami.

Sprawdź mój kanał na YouTube
Pobierz bezpłatny fragment książki
Share
Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty

Zapisz się na webinar "Jak mówić “NIE”? Asertywność w pracy i rodzinie"