To nadpobudliwość czy ADHD?

W dzieciństwie często słyszałam, że “masz owsiki w tyłku”. Ta metafora oddaje niepokój i ciągłe zmiany aktywności, które są mi dobrze znane. Dzisiaj chcę Ci napisać o ADHD – zaburzeniu, które rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i obejmuje objawy, takie jak: nadmierna ruchliwość, problemy z koncentracją i impulsywność. 

ADHD a codzienne życie

Życie z ADHD może być porównane do ciągłego chaosu w głowie – zaczynasz jedno działanie, a kończysz robiąc coś zupełnie innego. Idziesz zrobić kanapkę, ale po drodze podlewasz kwiatki, odbierasz telefon i zapominasz o swoim pierwotnym zamiarze. Zanim się zorientujesz, minęła godzina, a kanapka nadal nie jest zrobiona. To frustrujące, a bez właściwej wiedzy o sobie, można łatwo uwierzyć, że jesteś po prostu niezorganizowany lub leniwy.

Strategie radzenia sobie z ADHD

Okazało się, że mam pewien stopień ADHD. Dzięki lepszemu zrozumieniu tego, co to jest ADHD, nauczyłam się kilku strategii, które pomagają mi funkcjonować:

  • Lista zadań: Jestem wielką zwolenniczką list. Pomagają one utrzymać skupienie na tym, co aktualnie potrzebuje wykonać, bez rozpraszania się na inne aktywności.
  • Metoda Pomodoro: Pracuję w krótkich, 25-minutowych blokach czasu, po których robię 5-minutową przerwę. To pozwala mi utrzymać energię i skupienie.
  • Nagradzanie siebie: Każde ukończone zadanie to powód do dumy. Skupiam się na pozytywach, nie na tym, co poszło nie tak.
  • Minimalizacja bodźców: W momencie, gdy potrzebuję się skoncentrować, staram się ograniczyć ilość rzeczy, które mogą mnie rozpraszać.

Testy i samodiagnoza

Warto zwrócić uwagę na dostępność testów diagnostycznych online, które pozwalają na wstępną ocenę i mogą naprowadzić na myśl o konieczności wizyty u specjalisty. Oczywiście, testy te nie zastąpią profesjonalnej diagnozy, ale mogą być pomocnym narzędziem w pierwszym kroku do zrozumienia siebie.Ja zrobiłam sobie właśnie taki.

Akceptacja i samoświadomość

Zamiast krytykować się ciągle za “nieumiejętność siedzenia na miejscu”, zrozumiałam, że są to cechy, z którymi mogę pracować i żyć produktywnie..

Zrozumienie siebie to pierwszy krok do lepszego zarządzania własnym życiem. Niezależnie od tego, czy masz zdiagnozowane ADHD, czy też nie, ale czujesz, że coś jest na rzeczy, pamiętaj, że każda droga jest inna i każda zasługuje na szacunek i zrozumienie.

Sprawdź mój kanał na YouTube
Pobierz bezpłatny fragment książki
Share
Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty

Zapisz się na webinar "Jak mówić “NIE”? Asertywność w pracy i rodzinie"