Na co dzień jesteśmy mocno związani i stłamszeni tym, co inni myślą na nasz temat, co wypada, a co nie wypada
lub sami myślimy „przecież nie mogę odmówić…”. Czasami sytuacja jest już tak napięta, że od razu potrzebujesz wyznaczyć granice,
poza które inni nie mogą wkraczać. I tu pomocna jest ASERTYWNOŚĆ, czyli umiejętność komunikacji swoich potrzeb.

Asertywność – definicja

Wiele osób identyfikuje asertywność z umiejętnością odmawiania, ale jest to tylko jeden z jej przejawów,
a dokładniej: odmowa jest efektem umiejętnego określenia, czego się chce, a czego nie.
Asertywność to również umiejętność postawienia granic i ich obrony.
Osoba asertywna potrafi wyrazić zgodę, przy czym przystając na coś, robi to w zgodzie ze sobą i własnymi zasadami.
Kluczowe również jest to, że to podejmowanie decyzji jest wolne od poczucia winy, tłumaczenia się, czy konieczności usprawiedliwiania.
Co ważne nieuzasadnione poczucie winy, nie tylko blokuje asertywność,
ale również szkodzi i może doprowadzić do trudnych emocji i sytuacji.

Co zyskujesz będąc asertywnym?

Bycie asertywnym daje nam przestrzeń i prawo do zdobywania wiedzy i doświadczeń,
ale daje również tę przestrzeń innym i należy pamiętać, że ją także należy szanować.
Jednak służy nie tylko komunikacji, ale również zaspokojeniu potrzeb,
zaczynając od tych podstawowych i kończąc na potrzebach wyższego rzędu.
Powtórzę asertywność to również ustalanie granic i ich obrona, przydatne przy ich wyznaczaniu są Prawa Człowieka Asertywnego
sformułowane przez Herberta Fensterheima. W rzeczywistości Fensterheim nie wymyślił nic nowego,
ale tworząc ten kodeks, przypomniał nam, że nie musimy wymyślać koła na nowo, wykorzystując je, możemy dotrzeć dalej.

Prawa człowieka asertywnego

Podobnie jest z prawami, a zgodnie z nimi jako osoba asertywna masz prawo:
• komunikować swoje opinie, uczucia i spełniać swoje potrzeby, dopóki realizując je nie ranisz innych osób.
• do realizowania swoich potrzeb i wyrażania siebie, nawet gdy zranisz uczucia innych,
ALE Twoje intencje nie są agresywne, a działania celowe.
• do komunikowania innym swoich próśb, jednak tylko wtedy, gdy szanujesz ich prawo do odmowy.
• do omówienia i przedyskutowania z innymi tychże praw, ponieważ bywają sytuację, gdzie ich zasadność nie jest tak oczywista, jak by to się wydawało.
• do korzystania z tych praw bez poczucia wstydu i skrępowania.

 

Aby być asertywnym wobec innych, warto zacząć od posprzątania własnego podwórka.
Tylko akceptacja samego siebie i asertywność względem siebie, może nas doprowadzić do asertywności w życiu.

Jeśli Tobie również zależy na asertywności, zastanów się, czy znasz i szanujesz swoje prawa?

 

———————————————————————————————————-

Każdy z nas ma plany, marzenia, przy czym jedni je realizują inni odkładają w czasie.?
Jeśli nie chcesz więcej czekać na swoje szczęście i przekładać spraw na później
polecam Ci moje najnowsze dziecko “Kiedy odwlekasz i narzekasz… 102 sposoby na pokonanie prokrastynacji”.?

Może ją kupić na https://bit.ly/BLkiedyodwlekasz oraz http://bit.ly/Hkiedyodwlekasz #CzasNaEfekty?

———————————————————————————————————-
Wskakuj też na mój kanał, oglądaj, komentuj i udostępniaj. Subskrybuj.
http://bit.ly/youtubeBL
———————————————————————————————————-
,,Żółta książka o pewności siebie”
Pragniesz zmian, to ta książka jest pozycją obowiązkową,
dostępna jest tutaj: http://bit.ly/Żółtaksiążka