Mistrzowski zespół — jak być asertywnym szefem?

Co zrobić, aby zbudować mistrzowski, zgrany team? Jak stworzyć zespół pracowników, któremu można zaufać i który doprowadzi Cię na najwyższe (biznesowe) podium? W tym artykule dowiesz się, jak zbudować mistrzowską ekipę. Tradycyjnie — zadam Ci 5 pytań dotyczących Twoich pracowników, abyś mógł ocenić zarówno ich, jak i siebie. Zastanów się, czy jesteś szefem — przywódcą, a może jesteś zbyt miękki i spełniasz wszystkie zachcianki swoich pracowników? Sprawdź, jak zbudować swój mistrzowski zespół — do dzieła!

Wpis powstał w ramach cyklu: Po co Ci ten biznes? Zachęcam również do zapoznania się z ostatnim materiałem: Po co Ci ten biznes? Nie zapomnij o swoich marzeniach.

Zwolnić czy nie zwolnić? Oto jest pytanie

Pozwolę sobie przytoczyć historię mojej klientki Zuzy, abyś lepiej zrozumiał, to co chcę Ci przekazać. Zuza już od wielu lat prowadzi małą firmę usługową. Jej zespół składał się z 5 osób. Jedna z pracownic jest w firmie już od 20 lat. Przeżyła tam zarówno dobre momenty, jak i te złe (została w firmie nawet wtedy, gdy ta była na skraju bankructwa!). Pewnie pomyślisz sobie — to skarb mieć w swojej załodze takiego pracownika. Być może. Pojawił się jednak pewien problem. Pracownica ta był bardzo sfrustrowana swoimi obowiązkami i zła na swoją szefową. Jej zachowanie przekładało się również na jej pracę.

Klienci zaczęli zgłaszać Zuzie, że jest to nieodpowiednia osoba do pracy na stanowisku recepcjonistki. To skłoniło moją klientkę do pewnych przemyśleń. Kiedy rozmawiałam z Zuzą podczas jednej z terapii, dowiedziałam się, że najchętniej zwolniłaby tę pracownicę. Jednak powstrzymuję ją to, co wspólnie przeżyły. W końcu kobieta ta wykazuje się ogromną lojalnością, a w dodatku brakuje jej tylko 5 lat do emerytury! Z drugiej zaś strony, w związku z jej zachowaniem, firma nie przynosiła dochodów. Niektórzy klienci nie wracali już do salonu Zuzy, a reszta nie była zadowolona z usług ze względu na utrudniony kontakt z panią z recepcji.

Jeżeli masz wiecznie niezadowolonego, nielubianego przez klientów pracownika, który w dodatku obgaduje Cię za Twoimi plecami, to zrozum, że nie należy trzymać przy sobie takich ludzi. Powinieneś już dawno wypchnąć ich z firmowego gniazda. 

Nie bój się reakcji pracownika 

Opowiem ci teraz historię mistrzowskiego zespołu, którą zwykle opowiadam moim klientom, mającym problemem ze zwolnienia niewydajnych pracowników. Zwolnić kogoś z pracy nie jest łatwym zadaniem. Choć rozum i serce podpowiada Ci, że wszystko się zmieni, kiedy ta osoba nie będzie już z Tobą pracować, to mimo to w Twojej głowie pojawiają się lęki: co ludzie o mnie pomyślą, jak zostanę oceniony, czy ktoś mnie skrytykuje za plecami. Zastanawiając się nad tym, tak naprawdę — kolejny dzień utrzymujesz tego pracownika, mimo że on krzywdzi firmę swoim zachowaniem. 

Gdybyś wiedział, że Ty lub Twoje dziecko jesteście śmiertelnie chorzy i musicie jak najszybciej przyjąć lek, który jest dostępny w minimalnych ilościach, a popyt na ten lek jest olbrzymi — ponadto pozyskać go można tylko i wyłącznie wygrywając mecz siatkówki, to co byś zrobił? Od lat masz zespół, z którym grasz w siatkówkę — są tam osoby, które są świetne na swojej pozycji, ale są też słabsi, których tak naprawdę nie powinno tam być. Nie wypada Ci ich wyrzucić, bo przecież są członkami Twojego zespołu! Teraz jednak gra toczy się o życie, a po drugiej stronie stoi przeciwnik, który tak samo pragnie wygrać. Czy w tej sytuacji również wybierzesz to, co będzie lepsze dla innych, czy tym razem postawisz siebie i swoje uczucia na pierwszym miejscu? 

Spójrz na swoją firmę, właśnie jak na zespół, który ma wygrywać mecze, a nie być gdzieś na szarym końcu tabeli, przyjmując od każdego baty. Nie musisz od razu zwalniać swoich pracowników. Spróbuj podejść do tego z głową. Może wystarczy zmienić stanowiska lub podnieść ich kompetencje. Ostatecznie, gdy ktoś absolutnie nie potrafi się odnaleźć w Twojej firmie, pomimo różnych prób nadal nie wnosi żadnych wartości, których Ty jako pracodawca oczekujesz, to lepiej rozstać się z taką osobą. 

Zbuduj swój mistrzowski zespół

Mistrzowski zespół to Twój szacunek dla Ciebie, do włożonej pracy w stworzenie biznesu. Szacunek do założonych celów, jakie chcesz osiągnąć. Po to zbudowałeś firmę, by ta rozwijała się, rozwiązywała problemy klientów, dawała Ci i Twoim pracownikom pieniądze. Trzymając w swoim zespole słabe ogniwo, cały wyżej opisany system na tym cierpi. Dlatego przygotowałam dla Ciebie 5 pytań, dzięki którym zastanowisz się nad tym, jakim jesteś szefem oraz ocenisz, czy pracownicy, których posiadasz w swoim zespole, są mocnymi filarami Twojej firmy.

5 pytań, które pomogą Ci stworzyć mistrzowski zespół

  1. Czy wiesz, dokąd i po co prowadzisz swój zespół?
    2. Czy wiesz, kogo konkretnie potrzebujesz do zrealizowania celów firmy?
    3. Znasz silne i słabe strony swoich pracowników?
    4. Potrafisz rozmawiać z pracownikami i przekazywać im informacje zwrotne?
    5. Kogo potrzebujesz zwolnić, a kogo zatrudnić?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci zwiększyć swoją świadomość biznesową. Stań się osobą, która założyła swoją firmę, a nie tylko w niej pracuje. Zachęcam Cię do zasubskrybowania mojego kanału YouTube. Regularnie dodaję tam nagrania, w których poruszam tematy okołobiznesowe oraz mentalne. Pewność siebie, asertywność i samodyscyplina, to fundamenty, by realizować siebie samego w zgodzie ze świadomością tego, kim jesteś i dokąd zmierzasz.

_____________________________________________


Jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci asertywności — umiejętności przekazywania komunikatu zwrotnego bez obaw i lęku, że pracownik może się o coś obrazić, to zapraszam Cię 23 stycznia na 7-dniowe warsztaty z asertywności.
👉 Sprawdź https://bit.ly/treningasertywnoscibl

Sprawdź mój kanał na YouTube
Pobierz bezpłatny fragment książki
Share
Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty

Zapisz się na webinar "Jak mówić “NIE”? Asertywność w pracy i rodzinie"