Wartości to fundamenty Twojego biznesu!

Fundamenty są podstawą i najważniejszym elementem budowy domu. Podobnie jest w biznesie. Fundamenty biznesowe to obowiązkowy element, od którego zależne są wszystkie procesy zachodzące w firmie — od rekrutacji, poprzez poszukiwanie klientów — aż do jej efektywnego prowadzenia. Jeśli nie stworzysz tych fundamentów na samym początku, to Twoja firma nie ma szans się rozwijać, wzrastać. W tym wpisie zadam Ci 5 pytań, na których odpowiedzi pomogą stworzyć Ci solidny i dobrze poukładany biznes. Biznes, który zarabia, a jego prowadzenie jest dla Ciebie przyjemnością.

5 pytań, które pomogą Ci poukładać biznes

Zadam Ci teraz 5 pytań. Dobrze zastanów się nad odpowiedziami, aby uwolnić się ze smyczy własnego biznesu.

  • Jakimi wartościami kieruje się Twoja firma? 
  • Jaka jest misja Twojej firmy? 
  • Czy masz wprowadzone zasady wynikające z misji? 
  • Rekrutując pracownika, mówisz mu o wartościach, misji i zasadach? 
  • Czy Twoi klienci wiedzą, czują, jakimi wartościami w biznesie kierujesz się Ty i Twój zespół?

Jakie wartości i cele kierują Twoją firmą?

Tradycyjnie, tak jak w poprzednich wpisach z cyklu: Po co Ci ten biznes? — przedstawię Ci historię jednego z moich klientów. Jacek prowadzi firmę budowlaną. I choć to mało kobieca i niezbyt romantyczna branża — to udało się nam dogadać. Dzięki naszym spotkaniom Jacek uświadomił sobie, że można pewne rzeczy w firmie poukładać tak, aby wszystko dobrze prosperowało. 

Na początku naszych spotkań, Jacek był niezadowolony ze swoich pracowników oraz ze swoich klientów. Gdy zadałam mu 5 pytań (tych samych, które wypisałam wyżej!), popatrzył na mnie, jak na wariatkę i powiedział: Jakie wartości? Przecież moimi pracownikami są chłopy na budowie. Jak ja im zacznę opowiadać o misji i wizji, to mnie wyśmieją! Tak samo klient. Jego nie interesuje to, czym kieruje się firma, jemu zależy na szybkiej i taniej realizacji usługi. 

To były jednak tylko jego przypuszczenia, obawy. Zaczęliśmy się z Jackiem na nowo zastanawiać nad jego biznesem — po co go założył, co chce osiągnąć w swojej pracy? Okazało się, że Jacek ma bardzo dobrze sprecyzowane cele i wartości. Dla niego od zawsze najważniejsza była uczciwość. Każdego dnia swoją pracę wykonywał z największą starannością, ponieważ miał szacunek dla swojego klienta i do jego pieniędzy. Problem tkwił w tym, że nikt oprócz niego nie wiedział, że za tą firmą stoją tak solidne fundamenty. 

Czas na zmiany — czas na poprawę fundamentów biznesowych

Jacek, gdy wchodził na rynek budowlany, wiele się nasłuchał o problemach kadrowych, które nękają tę branżę. Zdecydował się więc zatrudnić każdego, kto miał, choć minimalną wiedzę budowlaną. Jego pracownikami faktycznie były „typowe chłopy na budowie”, a klienci w większości wymagali, aby zlecenie zostało zrealizowane „szybko, tanio i dobrze”. Tak właśnie funkcjonowała firma do momentu, w którym Jacek odpowiedział sobie na 5 moich pytań. Wtedy też wprowadził zmiany w przedsiębiorstwie. W pierwszej kolejności zaczął od procesu rekrutacji. Zastanowił się, jakich pracowników mu brakuje, czego oczekuje od członków zespołu. Teraz, w momencie zatrudnienia nowego pracownika wyraźnie i jasno komunikuje: jak wygląda firma, na czym się opiera, co jest dla niego kluczowe, jakie obowiązki są najważniejsze. 

Zachęcam Cię również do przeczytania mojego ostatniego artykułu, w którym tłumaczę: Jak zbudować swój mistrzowski zespół?

Pokaż klientom swoje wartości


Zmiany zaszły również na ścieżce komunikacji: klient — Jacek. W momencie, gdy Jacek zaczął mówić o tym, co jest dla niego kluczowe, to wiele zyskał w oczach klienta. Stał się bardziej wiarygodny, a tym samym zbudował wizerunek eksperta, który lubi i szanuje swoją pracę. Ponadto już podczas pierwszej rozmowy z klientem podkreśla wartości firmy — najważniejsza jest dobrze i jakościowo wykonana usługa, tak aby klient był zadowolony. W związku z tym zawsze spisuje umowę, w której zawarte są zarówno oczekiwania klienta, jak i prawa Jacka, np. realizacja może się wydłużyć z powodu braku dostępności potrzebnych materiałów. 

Dziś firma Jacka to kompetentni fachowcy, grupa świetnych facetów, którzy rozumieją swoją pracę. Szanują zarówno pieniądze szefa, jak i pieniądze klienta. Wyglądają bardzo elegancko, ponieważ mają takie same firmowe uniformy. Zdarzają się nawet przypadki, że ktoś do nich podchodzi i pyta o numer do szefa — bo właśnie z taką firmą chciałby współpracować! Biznes więc zaczął się kręcić, opinie wśród klientów również były coraz lepsze. Sam Jacek jest bardzo zadowolony. Dokładne sprecyzowanie wartości np. posprzątanie miejsca pracy po zakończeniu realizacji, codzienne wkładanie świeżego uniformu, aby dobrze reprezentować firmę, doprowadziło do tego, że w zespole są wyłącznie pracownicy, którzy zgadzają się z tymi zasadami. Nawet jeśli pojawi się ktoś, kto ma inne wartości, to bardzo szybko zwalnia się z pracy, ponieważ czuje się niedopasowany. 

Określ wartości i cele swojej firmy już teraz!

A jak jest w Twojej firmie? Czy Twoi pracownicy wiedzą, w jakim kierunku zmierzają Twoje cele i pomysły? Czy wiedzą, co chcesz osiągnąć? A co z klientami — czy rozumieją misję firmy? To są pytania, na które Ty sam musisz sobie szczerze odpowiedzieć. Zachęcam Cię do pracy nad sobą i Twoim przedsiębiorstwem. Zadbaj o fundamenty biznesowe, aby Twoja firma ciągle mogła się rozwijać, a Ty spełniać swoje cele. Przypominam Ci, że swój biznes otworzyłeś po to, aby wzrastać, aby dawać innym wartość, a nie po to, aby harować od rana do wieczora.

_____________________________________________


PS Jeśli chcesz zwiększyć swoją asertywność, to zachęcam Cię do subskrybowania mojego kanału YouTube. Regularnie dodaję tam treści, które pomogą Ci zbudować swoją pewność siebie i odzyskać wolność prowadząc biznes. 

Sprawdź mój kanał na YouTube
Pobierz bezpłatny fragment książki
Share
Twój koszyk
Shop cart Twój koszyk jest pusty

Zapisz się na webinar "Jak mówić “NIE”? Asertywność w pracy i rodzinie"