Witaj w 18 odcinku podcastu “Efektywność w Praktyce”. Tym razem przedstawię Ci sposoby na skuteczne zorganizowanie czasu, aby znaleźć przestrzeń na wszystko, co ważne. Jeśli istnieje tajemnica zarządzania czasem, która pozwala realizować cele bez zbędnego stresu to ten odcinek jest właśnie dla Ciebie. Dowiedz się, jak w prosty sposób zarządzać swoim czasem, aby zyskać więcej wolnych chwil na realizację swoich pasji i odpoczynek.
Krzywa produktywności
W tym odcinku omawiam, jak wykorzystać krzywą produktywności do optymalnego planowania dnia. Krzywa produktywności to koncepcja, która pomaga zrozumieć, kiedy pojawia się najwięcej energii do działania, a kiedy warto odpocząć. Świadomość własnego rytmu pracy może prowadzić do znacznie lepszej efektywności i samopoczucia.
Aby właściwie zastosować krzywą produktywności, warto przez kilka dni obserwować swoje zachowanie i zapisywać, kiedy odczuwa się przypływ energii, a kiedy zmęczenie. Dzięki temu można stworzyć własny, spersonalizowany plan dnia, który będzie dostosowany do naturalnych wzorców efektywności. Wyjaśnię Ci, jak sprawdzić swoją indywidualną krzywą efektywności i jak najlepiej dopasować do niej zadania, aby osiągnąć maksymalne efekty.
Jak stworzyć swoją krzywą produktywności?
- Obserwacja przez tydzień – zapisuj momenty, w których czujesz największą energię i produktywność.
- Stwórz wykres, który pokaże, kiedy masz „górki” i „dołki” w ciągu dnia.
- Dopasuj zadania do odpowiednich momentów dnia – np. najbardziej kreatywne zadania wykonuj w czasie, gdy masz najwięcej energii.
Metoda ABCDE
Przedstawiam metodę ABCDE Briana Tracy’ego, która pozwala określić priorytety w pracy i życiu codziennym. Wyjaśniam, jak wyznaczać najważniejsze zadania dnia, które trzeba wykonać, oraz które z nich można zdelegować lub wyeliminować. Dzięki temu zyskuje się większą kontrolę nad harmonogramem i unika uczucia przytłoczenia obowiązkami.
Kroki metody ABCDE:
- A – zadania najważniejsze, które muszą być wykonane. Jeśli ich nie zrobisz, poniesiesz poważne konsekwencje.
- B – zadania ważne, które warto wykonać, ale nie przyniosą one tak poważnych skutków, jeśli nie zostaną zrobione.
- C – zadania przyjemne, ale nie wpływają one bezpośrednio na Twoje cele.
- D – zadania, które można zdelegować.
- E – zadania, które warto wyeliminować, gdyż nie przynoszą żadnej wartości.
Dzięki metodzie ABCDE można w łatwy sposób uporządkować listę zadań, co pozwala na bardziej świadome i efektywne zarządzanie czasem. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych działań można skupić się na tym, co naprawdę ważne.
Zarządzanie czasem i przerwy
Zarządzanie czasem to nie tylko planowanie, ale również świadome robienie przerw, co pozwala zachować świeżość umysłu i unikać wypalenia zawodowego. Omówiono techniki, które pomagają w robieniu przerw w pracy, tak aby efektywność była jak najwyższa. Przerwy są niezwykle ważnym elementem każdego planu dnia. Zasada 50/10 polega na intensywnej pracy przez 50 minut, a następnie robieniu 10-minutowej przerwy. Taka metoda pomaga utrzymać wysoki poziom koncentracji przez dłuższy czas.
Zasada Parkinsona mówi, że praca zajmuje tyle czasu, ile jest na nią przeznaczone. Dlatego warto ustalić sobie ścisłe limity czasowe na wykonanie poszczególnych zadań. Im bardziej precyzyjnie zostaną zaplanowane działania, tym większa szansa, że zadanie zostanie wykonane efektywnie, bez niepotrzebnego rozciągania go w czasie.
Technika “Zjedz tę żabę”
Omówiam również technikę “Zjedz tę żabę”, która polega na wykonywaniu najtrudniejszych i najbardziej nieprzyjemnych zadań na początku dnia. Wyjaśniam, dlaczego warto zaczynać dzień od najtrudniejszych zadań, i jak to wpływa na produktywność oraz poziom stresu. Wykonanie takich zadań na początku dnia sprawia, że reszta dnia staje się łatwiejsza, a pozostałe obowiązki wydają się mniej wymagające. Dzięki temu można skupić się na przyjemniejszych działaniach, mając świadomość, że najtrudniejsze zadania są już za nami.
Jak osiągnąć cele szybciej?
Dla osób, które chcą osiągnąć swoje cele szybciej i nie czuć się przytłoczonym obowiązkami, ten odcinek oferuje praktyczne wskazówki. Planowanie dnia efektywnie, odkrywanie wzorów produktywności i zwiększanie pewności siebie to kluczowe tematy odcinka. Przedstawiam również autorskie karty produktywności, które pomagają w planowaniu dnia i realizacji nawyków a także program “21 taktyk na produktywność”. O programie dowiesz się więcej tutaj 👉 https://barbaralech.pl/21taktyk/
Karty produktywności to narzędzie, które wspiera w monitorowaniu postępów i utrzymaniu motywacji. Zawierają one specjalne pola do codziennego wypełniania, które pomagają śledzić, jakie zadania zostały zrealizowane, a które jeszcze czekają na wykonanie. Można je pobrać bezpłatnie z linku w opisie odcinka.
Jeśli wolisz czytać, zapraszam Cię na bloga, gdzie znajduje się pełny wpis na ten temat! https://barbaralech.pl/jak-zaplanowac-dzien-aby-byc-produktywnym/
Basia Lech, twórczyni unikatowych programów i narzędzi rozwoju osobistego, w tym metodologii “ZapnijPAS”, która stanowi fundament do działań i składa się z pewności siebie, asertywności i samodyscypliny. Autorka 5 książek.